اقتصاد ایتالیا
آريا1+5

همانطور که می دانید، هر هفته می توانید در این وبلاگ با یک کشور، به طور کامل آشنا شوید. کشور این هفته ایتالیاست. آمریکا، برای شما از اقتصاد و سیاست در این کشور مطالبی تهیه کرده:

 

ایتالیا کشوری در جنوب اروپا و پایتخت آن شهر رم است. این کشور از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شده‌است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه‌یافته است و جزو به‌شمار می‌آید.

واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا ۶۰ میلیون و ششصد هزار نفر است و ۹۱.۶ درصد مردم آن مسیحی هستند.

ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و ۲۳امین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب‌وهوای معتدل فصلی دارد و آب‌وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی دارد.

دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که نامیده می‌شود.

رم، پایتخت ایتالیا، به عنوان پایتخت امپراتوری روم و اقامتگاه پاپ، برای سده‌های پیاپی از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب بود.

پس از فروپاشی امپراتوری روم، منطقه ایتالیا به مناطق و شهرهای خودگردان بسیاری تقسیم شده‌بود (ازجمله جمهوری ونیز و ) ولی واحدهای مختلف سیاسی در منطقه ایتالیا در سال ۱۸۶۱ متحد شده و کشور کنونی ایتالیا را به‌وجود آوردند.

جمهوری ایتالیا
Repubblica Italiana
ایتالیا
پرچم نشان
ندارد
سرود ملی
 
 
پایتخت
(و بزرگترین شهر)
رم
شرقی′۲۹°۱۲ شمالی′۵۴°۴۱ / ۱۲٫۴۸۳غرب ۴۱٫۹جنوب / -۱۲٫۴۸۳;-۴۱٫۹
زبان رسمی زبان ایتالیایی
نوع حکومت جمهوری
نام حاکمان 
رئیس جمهور
نخست‌وزیر

جورجیو ناپولیتانو
ماریو مونتی 
مساحت
 -  مساحت ۳۰۱٬۳۲۳کیلومتر مربع (۷۰ام)
 -  آب‌ها (٪) ۲٫۴
جمعیت
 -  سرشماری ۵۹٬۷۶۰٬۰۰۰ 
(۲۳ام)
 -  تراکم جمعیت ۱۹۲٫۸‎/km۲‏ (۴۰ام)
تولید ناخالص داخلی (تخمین ۲۰۰۵)  
 -  مجموع ۱٫۶۴۵ بیلیون دلار (۸ام)
 -  سرانه ۲۸٬۳۰۰ دلار (۲۰ام)
شاخص توسعه انسانی (۲۰۰۳) ۰٫۹۳۴ (بالا) (۱۸ام)
واحد پول یورو (€)۱ (EUR)
منطقه زمانی CET (ساعت جهانی+1)
 -  تابستانی (DST) CEST (ساعت جهانی)
دامنه اینترنتی .it
پیش‌شماره تلفنی +۳۹
۱ تا پیش از سال ۲۰۰۲:

اقتصاد:

 

از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائط نقلیه، مواد غذایی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و جنگ‌افزار اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند.

سرانه زمین مزروعی برای هر نفر بالغ بر ۳۲/۰ هکتار است. تولید سالیانه گوشت گاو ۴۰۰/۱ هزار تن، گوشت خوک ۵۰۰/۱ هزار تن، گوشت گوسفند ۹۰۰/۱۵۴ تن و ۸۰۶ هزار تن صید ماهی است. تولید سالیانه نیروی الکتریسیته نیز معادل ۱/۲۴۱ میلیارد کیلووات ساعت است.

 
وزیران اقتصاد ۶ کشور صنعتی در نشست جی۷ در سال ۲۰۰۶

جی۷، نشست وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی است. این نشست در سال ۱۹۷۵ باحضور شش کشور: آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیای کبیر و ایالات متحده آمریکا تشکیل گردید. بعدها کانادا نیز به این گروه پیوست.

زمانی که روسیه و کانادا به این گروه پیوستند، این گروه به گروه هشت تبدیل شد که امروزه 65% اقتصاد جهان را در دست دارند.

نوشته شده توسط آمریکا

منبع: ویکیپدیا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

3 / 5 / 1391برچسب:, :: 15:48 :: نويسنده : سران کشور های 1+5

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آريا1+5 و آدرس 51aria.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

با سپاس فراوان سران کشورهای۱+۵





نويسندگان